Sara Bjerregaard // 08. marts 2018 // Ingen kommentarer

10 gode råd til samsovning.

Mange forældre er bange for at falde i søvn sammen med deres baby, gå grund af at Sundhedsstyrelsen anbefaler INGEN SAMSOVNING.

Men virkeligheden er, at vi allesammen falder i søvn sammen med vores babyer, (da man er tæsketræt det første halve år,) og at mange babyer er mesdt rolige og helst vil sove tæt på sine forældre.

Forskning viser nemlig også, at børn der sover sammen med deres forældre, har en mindre stresset hjerterytme, lavere puls, og at tilknytningen mellem mor og barn forbedres under samsovning.

Jeg mener at anbefalingen er for unuanceret, og at vi også skal fokusere på alle fordelene ved samsovning.

Derfor har jeg samlet 10 gode råd til dig der gerne vil sove sikkert med din baby.

1: Køb en stor seng, den må ikke være for blød, så I risikere at rulle ned i baby.
2: Der må ikke ryges i huset.
3: Du må ikke tage sløvende / beroligende medicin.
4: Du må ikke drikke alkohol eller tage stoffer.
5: Hvis du er meget overvægtig udgør du en større risiko for din baby hvis i ligger tæt pga du triller tungere.
6: Ingen store puder eller bamser i nærheden af baby, (generelt bare ingenting baby kan få over hovedet og blive kvalt af.)
7: Baby må ikke ligge imellem jer, (det bliver for varmt).
8: Læg babyen under sin egen dyne.
9: Soveværelset må ikke være for varmt, få luftet ud.
10: Køb evt en babynest eller en seng der kan kobles til jeres.

Når nu virkeligheden er at ALLE falder i søvn mens de ammer eller bare fordi de er trucker trætte, så tag jeres forholdsregler, og drop den dårlige samvittighed, hvis I allesammen har lyst til at sove sammen. Kig på din baby og vurder hvad hun /han har brug for, i forhold til at få en god søvn.

SOV GODT SAMMEN 😴😴😴

Kærligst Sara


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *